Parkeren binnenstad

880 parkeerplaatsen voor 1600 vergunninghouders.

parkeren-arlo-1

De gemeente Roermond heeft voor de binnenstad 1600 parkeervergunningen afgegeven, terwijl daar slechts 882 parkeerplaatsen zijn. De door de gemeente aangewezen alternatieve parkeerplaatsen buiten de binnenstad, liggen verder weg dan wat elders gebruikelijk is, en wat door gezaghebbende instanties als acceptabel wordt beschouwd.

Dat blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoekje van Stichting Ruimte.

Op vragen van Ruimte, erkende de gemeente na meer dan een maand bellen en mailen dat er in de binnenstad te weinig parkeerplaatsen zijn voor de bewoners die een vergunning hebben gekocht. Vergunninghouders uit de binnenstad (parkeerzone A) hebben daarom toestemming om hun auto ook te parkeren in andere parkeerzones: gebied B (Singelring en spoorzone west), gebied D (Designer Outlet Centre), op parkeerterrein Arlo en op het Wilhelminaplein. Volgens de gemeente is het aantal parkeerplekken waarvan de binnenstadbewoners gebruik kunnen maken daardoor opgekrikt tot een totaal van 2024. Hoe dat aantal van 2024 plaatsen precies is opgebouwd, blijft onduidelijk: na opnieuw meer dan een maand mailen en bellen, hebben we op deze vraag nog steeds geen antwoord.
De extra parkeerplaatsen waar de vergunninghouders uit de binnenstad gebruik van kunnen maken, liggen echter te ver weg van de zone waarvoor ze eigenlijk een vergunning voor hebben gekocht. Dat stelt althans onderzoeksbureau Trajan, dat is gespecialiseerd in verkeers- parkeer- en fietsonderzoek en dat in het verleden ook de parkeerproblematiek in Roermond onder de loep nam. Volgens de onderzoeker die destijds de Roermondse situatie bestudeerde, zijn de loopafstanden van binnenstad naar de alternatieve parkeersectoren te groot. “De geaccepteerde afstand tussen parkeerplaats en eindbestemming is maximaal 150 meter. Liggen de alternatieve locaties verder weg, dan worden deze door automobilisten niet geaccepteerd als een alternatief voor ontbrekende parkeergelegenheid.”
Dit wordt bevestigd door onderzoeken van het kenniscentrum voor verkeer en infrastructuur CROW en de ANWB. Ook daarin worden maximale loopafstanden van 150 meter aangehouden. In Roermond liggen bijna alle alternatieve parkeerlocaties verder weg dan deze norm, zelfs voor de bewoners van de straten die het dichtst bij een dergelijke parkeergelegenheid liggen.

13-09-2016

Via dichtbij.nl heeft wethouder Raja Fick gereageerd op bovenstaande tekst

Blijkens dichtbij.nl is de vakwethouder van mening dat de door Ruimte geciteerde acceptabele loopafstanden geen betrekking hebben op maximale afstanden maar op gemiddelden.

Hoe deze wonderlijke redenatie tot stand komt is voor ons niet duidelijk. In de beide publicaties komt het woord gemiddeld niet voor. Ter verduidelijking zijn de betreffende tabellen onderstaand weergegeven. Wie het weet mag het zeggen.

anwb-tabel-parkeren

Tabel 4 Onderzoek ANWB

 pub-182-crow-dd-2008

Tabel 7 Basis voor parkeernormering 2008 Publicatie 182 CROW

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s